Jag vill också ha en guldpenna - Just like Freivalds.

36338-36

Nu myser jag igen. Jag är egentligen totalt ointresserad av politik, men ibland händer det något inom politiken som gör att jag tycker det är så kul.

Idag började Ku-förhöret om flodvågen och SVT direktsänder. KU-förhör kan vara mycket underhållande. Vem minns inte 1988 när KU-förhöret om Ebbe Carlsson-affären inleddes och den klassiska ordväxlingen mellan Carl Lidbom och Anders Björck. ”Trams” svarade Lidbom på Björcks frågor som svarade med ett ”Vet hut!”. Mycket roligt.

Den person som skulle kunna axla Carl Lidboms roll i det hela är troligtvis Laila Freivalds. På torsdag ska hon förhöras. Jag hoppas på ett litet ”Trams” från hennes mun. Men det är nog att hoppas på för mycket. Laila Freivalds lever i ett annat århundrade. Såg ett inslag på TV där hon satt på sitt kontor bakom sitt eleganta mastodontskrivbord och antecknade med en guldpenna i ett block. Just det – en guldpenna och ett block. Det var allt som fanns på hennes eleganta skrivbord. Ingen dator. Ingen skrivare. Ingen fax. Ingen telefon. Ingen TV.

Jag förmodar att Laila Freivalds tycker att det är ”trams” med nymodigheter som datorer och telefoner. Freivalds väljer att sitta med en guldpenna och ett block medan den danska krisen pågår. Via medier som Internet och TV samt sms trappas konflikten upp, ”but hey, look at me…jag har en guldpenna och ett block”.

Vår utrikesminister sitter alltså bakom sitt stora eleganta skrivbord och skriver med en reservoarpenna i guld instruktioner till våra svenska beskickningar. Sakta, sakta sakta formulerar hon ner sina ord, se…nu skriver jag med en guldpenna. Åååh, så vackert jag skriver. Sakta går det. Men det kanske man ska räkna med när man har en utrikesminister som lever i ett annat århundrade.

Jag säger som Carl Lidbom: ”Trams!”


Kommentarer
Postat av: Sofia

Gillespie är årets bok! Den är JÄTTEbra. Vänta bara! ;)

Postat av: Anonym

Haha, skönt att se att du koncentrerar dig på de viktiga frågorna i politiken!
"Laila, är det sant att du inte gjorde nåt för att hjälpa till efter tsnunamin... eller vänta, är det sant att du har en reservoirpenna i guld!?" haha

2006-02-08 @ 10:14:31
Postat av: Josefin

Ja jag fattar inte heller varför hon ska skriva med guldpenna...jag menar jag är säker på att hon skulle kunna få en rosa glitterpenna om hon frågade herr Göran snällt...Dessuuom tror jag att man kan lösa många konflikter med lite rosa glitter. jag ska måla Mohamed med glitter på då, blir nog alla glada igen

2006-02-08 @ 20:09:00
URL: http://delicacyoftaste.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback